HZ Tours

Monday, February 7, 2011

Syria



Nilai Tukaran wang : Malaysia dan Syria

Live rates at 2011.02.15 03:17:00 UTC
   1.00 MYR=15.3667 SYP
 Malaysia Ringgits      Syria Pounds
1 MYR = 15.3667 SYP     1 SYP = 0.0650759 MYR

Saya pernah ada experience di Syria. Bagi saya syria adalah sebuah negara yang aman. Walaupun kita selalu mendengar berita tentang keadaan yang huru- hara di sana, tetapi semasa saya berada di sana keadaan yang kita rasai sangat berbeza. Di sana kanak2 kecil bebas berjalan tanpa pengawasan ibu bapa, jarang terdengar tentang peras ugut, rompakan, dan jenayah2 yang lain. Orang arab Syria boleh dikategorikan antara arab yang paling lemah lembut kerana biasanya arab ni kasar orangnya. Di Syria terdapat banyak tempat-tempat bersejarah yang boleh dikunjungi seperti makam2 nabi, makam keluarga Rasullullah, binaan peninggalan kerajaan rome, dan bermacam2 lagi.

Syria menggunakan mata wang "Lera Syria (arab) atau Syrian Pound(english)"

Taraf sara hidup di Syria lebih kurang sama dengan di Malaysia. Walaupun Syria kelihatan sedikit mundur dari Malaysia tapi nilai sara hidup mereka lebih kurang sama dengan kita.

Di Syria pelancong tidak digalakkan berbual mengenai hal2 politik negara mereka. Kerana ini boleh membahayakan pelancong itu sendiri kerana kerajaan Syria sangat sensitif tentang perkara ni.

No comments:

Post a Comment